6 november 2019

Staking onderwijs

Aan alle ouders en verzorgers van de kinderen van de Surplusscholen.

Datum: 28 oktober 2019

Betreft: Staking 6 november 2019

Beste ouder, verzorger,

Op woensdag 6 november 2019 gaan vele medewerkers in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs opnieuw staken. Ook op de scholen van Stichting Surplus is er stakingsbereidheid uitgesproken. Het bestuur van Surplus steunt het doel van de staking. Dit kan betekenen dat de school van uw kind sluit. Met deze brief willen wij hierover nader informeren.

Waarom staken?
Met eerdere onderwijsstakingen is al heel wat bereikt ten aanzien van een eerlijk salaris voor werknemers in het primair onderwijs en het verminderen van de werkdruk. Er is echter nog steeds extra geld nodig om de problemen structureel op te lossen. Het lerarentekort loopt nog altijd verder op en de werkdruk in het onderwijs blijft toenemen.
Ook is in het primair onderwijs de bekostiging die scholen ontvangen vanuit het Rijk voor het onderhoud van gebouwen en voor aanschaf en beheer van ICT niet toereikend. Op deze manier kan het basisonderwijs de kwaliteit van het onderwijs aan uw kind, niet garanderen.

De vakbonden en de stakende medewerkers eisen van het kabinet dat er meer middelen worden vrijgemaakt om van het onderwijs een écht aantrekkelijke sector te maken waarin voldoende collega’s aan de slag willen, die daarvoor een fatsoenlijke beloning ontvangen, een prettig werkklimaat ervaren, in goed uitgeruste gebouwen waar zij uw kind kunnen bieden wat het nodig heeft.

Als sector blijven we het onbegrijpelijk vinden dat er zo weinig wordt geïnvesteerd in de basisopleiding van onze kinderen terwijl Nederland een begrotingsoverschot heeft.

School bepaalt, bestuur steunt

Op vele Surplusscholen wordt op 6 november het werk neergelegd om tegen deze situatie te protesteren. Iedere school bepaalt zelf of de lessen wel/niet doorgaan en of de school gesloten blijft. Als ouder kunt u daarvan hinder ondervinden. Dat is jammer, maar onze medewerkers vinden het belangrijk om opnieuw in actie te komen. Als bestuurder steun ik dat en hoop ik op uw begrip.

Manifestatie ‘Fit en vitaal Surplus’

Een aantal scholen van Surplus organiseert tijdens de ochtend van 6 november op het strand van Callantsoog de manifestatie ‘Fit en vitaal’ waarbij leerkrachten gaan sporten en ontspannen. Een actie die past bij het doel van de staking: onze leerkrachten fysiek en mentaal fit houden tijdens hun carrière in het onderwijs. Als u de leerkrachten daarbij een hart onder de riem wilt steken, bent u van harte welkom!

Met vriendelijke groeten,

Paul Moltmaker